Competències bàsiques d’educació visual i plàstica

Currículum d’educació secundària obligatòria     (Decret 143/2007)

  

BREU RESUM DEL CURRÍCULUM DE LA MATÈRIA D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

La matèria d’educació visual i plàstica té com a finalitat desenvolupar les capacitats perceptives , expressives i estètiques de l’alumnat i dotar-lo d’eines per accedir i transformar la informació en coneixement. Per que aquesta informació pugui ser assimilada i transformada en coneixement cal poder reflexionar, de manera crítica, sobre la realitat visual i plàstica i audiovisual del nostre entorn.

És important centrar com a punt de partida la reflexió sobre el món de les imatges i els fets artístics, i la seva relació amb continguts històrics, socials

A segon curs, convé que l’aprenentatge s’iniciï a partir del diàleg visual i tàctil, mitjançant l’aproximació i el contacte amb la producció plasticovisual més propera i rellevant, realitzant visites, degudament preparades, a espais diversos (exposicions, monuments, jardins, museus, etc.), per tal d’estimular i potenciar en l’alumnat una actitud inicial d’interès imprescindible per la consecució d’aprenentatges més significatius.

Cal donar a l’alumnat els mitjans per esdevenir espectadors crítics i creatius  o polítics que puguin ser tractats en els àmbits de les arts tradicionals (el dibuix, la pintura o l’ escultura) o en el marc dels nous formats multimèdia ( el disseny, la publicitat, el cinema, la televisió, el vídeo o la fotografia).

Cal una assimilació reflexiva i crítica de l’entorn visual i plàstic i el treball amb propostes reflexives d’origen conceptual.

  

Competències pròpies de la matèria

Els continguts de l’educació visual i plàstica desenvolupen directament competències comunicatives. Tant la lingüística i audiovisual com l’artística i cultural.

Amb la competència lingüística i audiovisual es potència l’observació, l’anàlisi i la valoració dels mitjans audiovisuals; i l’educació del sentit estètic i de la capacitat comunicativa.

Amb la competència artística i cultural s’afavoreix el conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament les diferents manifestacions artístiques i culturals.

La competència artística aporta el coneixement bàsic de les principals tècniques dels diferents llenguatges artístics. I desenvolupa la valoració de la creativitat i l’interès per cultivar la capacitat estètica i creativa.

  

Aportacions de la matèria a les competències bàsiques

Pel seu caràcter instrumental i per la diversitat de continguts l’educació visual i plàstica participa en l’adquisició d’altres competències bàsiques.

Competència social i ciutadana. Ja que condueix a la comprensió crítica, el pensament creatiu i l’expressió de les emocions, vivències i idees.

Competència d’autonomia i iniciativa personal. Per que la comprensió i la interpretació crítica de les produccions artístiques condueix l’individu a actuar de forma autònoma i solidària.

Competència d’aprendre a aprendre. Ja que el pensament crític implica el reconeixement de les pròpies capacitats i limitacions com a instrument de millora.

Competència en tractament de la informació i competència digital. Ja que els continguts relatius a l’entorn audiovisual i multimèdia i la utilització dels recursos TIC aporten  l’adquisició d’aquesta competència.

Competència en el coneixement i interacció amb el món físic. Per l’ús de procediments relacionats amb el mètode científic, com l’observació, l’experimentació i la reflexió posterior.

Competència matemàtica. Pel domini del llenguatge simbòlic, el coneixement espaial de la realitat i per la representació geomètrica de les formes.

  

Estructura dels continguts

El plantejament curricular de la matèria es fonamenta en tres aspectes.

  • Saber mirar per comprendre

  • Saber fer per expressar-se

  • Saber analitzar i reflexionar a partir d’aspectes conceptuals i complexos per a construir noves visions alternatives sobre sí mateix i els diferents aspectes de la realitat

davant de les seves obres i les dels altres. És a dir, partint de l’exploració, lligada a l’entorn social i cultural de l’alumnat, i el treball de les eines d’interpretació, es podrà potenciar la sensibilització i comprensió que impulsin la participació, l’expressió, la creació i la cooperació amb els altres.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Identificació de recursos del llenguatge audiovisual utilitzats en els mitjans de comunicació (premsa, publicitat, televisió, internet)
  • Estudi i experimentació a traves dels processos, tècniques i procediments propis de la fotografia, el vídeo i el cinema, i la utilització dels recursos TIC, per investigar i produir narratives i discursos en format multimèdia.
Interpretar i crear
  • Representació personal d’idees, d’acord amb uns objectius, utilitzant el llenguatge plàstic, visual i audiovisual, els recursos TIC, entre d’altres, i manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.
Dimensió social i cultural
  • Identificació d’estratègies del llenguatge visual, plàstic i audiovisual en l’àmbit de la premsa, la publicitat i la televisió.
Avaluació
  • Ús d’instruments i tècniques diverses per dibuixar, mesurar i calcular.

 A tercer curs A partir dels fonaments treballats a segon curs es pot abordar la tridimensionalitat, tant pel que fa a treballar les bases dels sistemes de representació de les formes com al tractament del volum.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Estudi i experimentació a través dels processos, tècniques i procediments propis de la fotografia, el vídeo i el cinema i la utilització de recursos TIC per investigar i produir narratives i discursos audiovisuals i en format multimèdia.
Interpretar i crear
  • Utilització dels recursos TIC per a la recerca i creació d’imatges.
Dimensió social i cultural
  • Apropament a la cultura cinematogràfica i a la seva relació amb la resta de manifestacions artístiques.
Avaluació
  • Elaborar i participar, activament, en projectes de creació cooperatius, bidimensionals, tridimensionals i visuals i audiovisuals.

A quart curs, de caràcter optatiu, desenvolupen el treball de procediments més avançats i la seva utilització en projectes més complexos, tant pel que fa a la seva intencionalitat, reflexió prèvia i planificació, com a la seva execució tècnica.

Continguts relatius a les TIC
Explorar i percebre
  • Anàlisi dels elements bàsics de la comunicació audiovisual.
  • Aplicació de les tècniques multimèdia a l’edició d’imatges estàtiques i animades, a la interactivitat i a l’elaboració de propostes multidisciplinàries.
Interpretar i crear
  • Reconeixement de la sintaxi dels llenguatges visuals del disseny (gràfic, interiorisme, modes) i audiovisual (cinema i vídeo).
  • Reflexió a l’entorn de les estratègies i el paper de la publicitat i els mitjans de comunicació en la societat.
  • Aplicació de la imatge fixa i animada i recursos de les TIC en les creacions multimèdia.
Dimensió social i cultural
  • Identificació i interpretació de les imatges i les propostes de l’entorn del disseny i la publicitat, de l’àmbit del vídeo, la fotografia i el multimèdia i també del cinema i la televisió.
  • Introducció del gust per la cultura cinematogràfica i la seva relació amb les arts.
Avaluació
  • Utilitzar recursos TIC en el camp de la imatge fotogràfica, el disseny, el dibuix assistit per ordinador i l’edició videogràfica.
  • Emprar estratègies pròpies del disseny, la fotografia, la publicitat, el vídeo i els mitjans de comunicació i multimèdia per a realitzar projectes artístics i visuals.
  • Elaborar produccions multimèdia, videogràfiques i fotogràfiques utilitzant les tècniques adequades a cada mitjà tecnològic.

  

Objectius

La matèria d’Educació Visual i Plàstica de l’educació secundària obligatòria té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:

1. Observar, mirar, comprendre i interpretar de forma reflexiva i crítica l’entorn natural i cultural propi, demostrant sensibilitat vers la realitat patrimonial i les seves qualitats, estètiques i funcionals, així com contemplar d’altres realitats culturals, com a forma d’enriquiment cultural i de generar nous coneixements.

2. Apreciar els valors culturals i estètics identificant, interpretant i valorant els seus continguts, entenent-los com a part de la diversitat cultural, contribuint al respecte, conservació i millora.

3. Emprar diverses tècniques i recursos artístics per representar de forma creativa, la realitat, les idees, les emocions, els sentiments, les vivències., mostrant les adequades competències comunicatives i expressives.

4. Comprendre els conceptes artístics i visuals, així com les tècniques i els procediments que permeten la necessària competència comunicativa graficoplàstica suficient per comprendre i comunicar-se.

5. Expressar-se amb creativitat, mitjançant les eines del llenguatge plàstic, visual i audiovisual i emprar de forma flexible altres recursos, tècniques i mitjans, provinents d’ altres àmbits del coneixement.

6. Conèixer i utilitzar diversitat de tècniques i procediments artístics i els recursos TIC en les propostes i creacions personals i col·lectives.

7. Planificar i reflexionar, de forma individual i col·lectiva, sobre el procés de disseny i de realització d’un objecte partint d’uns objectius prefixats i revisar i valorar en cada fase del projecte l’estat de consecució.

8. Desenvolupar activitats i projectes col·lectius que potenciïn les possibilitats expressives, crítiques i comunicatives dels diferents procediments i processos de recerca artística i visual i afavoreixin el diàleg i la col·laboració.

9. Representar formes i espais amb domini de la geometria plana, els sistemes de representació, les proporcions i la representació de les qualitats de manera que siguin eficaces per a la comunicació.

10. Observar, comprendre i reflexionar sobre el sentit i la diversitat de les imatges de la cultura visual i mediàtica, mostrant el necessari sentit crític i delimitant el seu origen, els canals, els àmbits dels que provenen i la seva funció.

Fer un comentari